Pitkäaikainen asiakas - heikoin lenkki?



Tänään kello 13.17





Juuri tällä hetkellä, minusta tulee uusi asiakas. Olen tervetullut ja huolehdittu. Soittoja ja tekstiviestejä on tullut useita ennen h-hetkeä, operaattorinvaihtoa, uuden operaattorin toimesta. Tuntuu hyvälle olla uusi ja toivottu :)
Lähdin kun en vanhana, pitkäaikaisena saanut sellaista palvelua, mitä olisin toivonut. Vaihdoin puhelinoperaattoria, mutta en heppoisesti.

21 vuotta 7 kuukautta 14 päivää olen tai sanotaan nyt jo että olin saman operaattorin asiakas. Operaattori on vuosien varrella vaihtanut omistajaa, vaihtanut nimeä useamman kerran, mutta minä olen pysynyt. Olen sitä uskollista asiakaskuntaa, jota tänäpäivänä ei juuri noteerata. Ei ennen kuin on lähdössä. Silloin uskollisesta asiakkaasta tulee mielenkiintoinen. Yhteydenottoja  on ollut useampia. Tarjouksena edullisempia sopimuksia, joita aikaisemmin ei ollut tarjolla.

Ja koska olen selvitellyt yhteyksien kuuluvuuskarttoja eri operaattoreiden välillä, huomasin olevani väärän operaattorin asiakas. Saaressa yhteydet ovat olleet kehnot. Siitä kerroin aikaisemmin - klik.



Miksi pitkäaikainen asiakas huomataan vasta kun hän on lähdössä?
Miksi asiakkaita ei pidetä tyytyväisinä, että pysyisivät asiakkaina?
Eikös tämän pitäisi olla yritysmaailman perusasioita?
Tyytyväinen asiakas todennäköisemmin pysyy asiakkaana kuin tyytymätön.
Tyytyväinen asiakas todennäköisesti suosittelee muillekin hyvää palvelujen tuottajaa.
Ovatko pitkäaikaiset asiakkaat yrityksien todellisia ylläpitäjiä?

Miksi silloin ei tarjottu hyviä sopimuksia, kun niitä tiedustelin? Vuosien varrella useammankin kerran kyselin edullisempien tarjouksien perään. Ja juu kyllä sain sellaisia, mutta vain kun puhe-, tekstari-, ja nettimääriä ja volyymeja pienennettiin. Sain uskollisena asiakkaana laskuani edullisemmaksi. Palveluita vähentämällä. Samaan aikaan operaattorin uudet asiakkaat nauttivat puoli-ilmaisista palveluista omiini verrattuna.

Oletko kokenut vastaavaa? Ollut pitkään asiakkaana ilman minkäänlaista käden ojennusta palveluntarjoajan suunnalta?

Saa kysyä, miksi näin pitkään moista katselin. Kyselen samaa itsekin. Ja on mulla vastaus. Olen tunneihminen. Sellaiset eivät talousasioista paljonkaan perusta. Tunteet menevät useimmiten edelle. Usein omaksi tappioksi.

Silloin yli 20 vuotta sitten matkapuhelimet tekivät tuloaan. Haaveilin sellaisesta, mutta ei ollut rahaa ostaa. Siihen aikaa puhelimet maksoivat maltaita. Mallista riippuen jopa puolet nettokuukausipalkasta. Isäni lupasi ostaa puhelimen. Mutta sitten isäni kuoli, äkkiä ja arvaamatta. Myöhemmin, kun aikaa oli kulunut, äitini täytti isän antaman lupauksen. Ostettiin puhelin, NMT ja siihen liittymä. Kotimainen operaattori. Silloin se oli kotimainen, mutta ei enää aikoihin. Siinä syy, miksi olen jäänyt. Puhelinliittymä on ollut vähän niinkuin isän perintöä.

Oi kuulkaa mä tiedän. Ihan hullua.

Vielä viimeisenä yrityksenä pitkäaikainen operaattori yritti vedota tunteisiini. Tänä aamuna. Onkohan hetki tarkoin harkittu? Herätessään ihminen ei ole terävimmillään. En ainakaan minä.



Auts! Otti sydänalasta. Tunteet kun ovat mun heikko kohta. Kauniisti sanottu, mutta kyllä päätös on tehty. Kiitos vaan.
Se on nyt ohi. Äänestin jaloillani, kuten sanotaan. Tämä oli hyvä päätös. Okei myönnän että myös haikea.

Laitan uuden sim kortin puhelimeeni ja olen tyytyväinen uusi asiakas. Tervetuloa uusi operaattori elämääni. Katsotaan kuinka pitkäksi meidän yhteistyö muodostuu. Olet saanut minusta uskollisen asiakkaan. Pidäthän suhteestamme hyvän huolen? Vielä silloinkin, kun enää ole uusi?

Hyvää tiistain jatkoa.
Sii juu!




16 kommenttia

  1. Uusille asiakkaille riittää kyllä etuja. Firmoilla tuppaa välillä vanhat, pitkäaikaiset asiakkaat unohtumaan.

    VastaaPoista
  2. No älä kuule muuta viserrä! Mua kanssa niin sieppaa se, että asiakas huomataan vasta siinä vaiheessa, kun jää lasku vahingossa maksamatta (jolloin ainakin mun nykyinen operaattori, joka sopis hyvin myös sun kuvauksiin useampaan otteeseen nimeään vaihtaneesta, muistaa hyvinkin äkkiä 60 euron huomautuslaskulla) tai jos tosiaan kyllästyy jonottamaan asiakaspalveluun tai maksamaan ylihintoja palvelusta, jota ei saa.

    Ehkä yhtenä törkeimpänä esimerkkinä vastaavasta on vakuutusyhtiö, jolle uskollinen asiakas ja tuttu pienyrittäjä maksoi vuosia ja vuosia ihan hirveitä summia, ja kun sitten kilpailija teki paremman tarjouksen, tämä alkuperäinen vakutuusyhtiö tiputti hintojaan ihan todella huomattavasti ja otsikoi uskolliselle asiakkaalle tekemänsä uuden tarjouksen ihan suoraan nimellä "Torjuntatarjous", jolla kirjaimellisesti oli tarkoitus torjua se vaihto-operaatio. Arvaa vaan onnistuiko? Ei todellakaan. Ei kukaan ole niin tyhmä, että ilahtuu hirmuisesti saamastaan yllättävästä hinnanalennuksesta, vaan todellakin entistä enemmän tuohtuu siitä, että todistetusti on vuosikaudet maksanut ylihintaa. Grrr.

    Onnea uudelle suhteelle :). Hyvän päätöksen teit, vaikka ne onkin niin ärsyttävän työläitä juttuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi pihkura kun mua alko jurppiin noi sun esimerkit! Sieppaa oikein kunnolla tuollainen kohtelu.

      Miksi olla yrittäjä, jos asiakkaat ovat taakka?

      Pitäisi kyllä asiakkaana opetella palveluiden tarjoajien kilpailuttaminen. Saisivat kaikki kuorolaulaa omia hyviä ominaisuuksiaan ja edullisia palveluitaan. Niistä sitten valitsisi parhaan päältä. Näinhän monet nykyään tekevätkin. Mutta kuten sanot, vaivalloista se on. Ja siksi se jää tekemättä...

      Vaikka, nyt kun asiaa ajattelen, se taitaakin olla päivän sana. Kilpailuttaminen. Olla asiakkaana vähän niinkuin koko ajan lähdössä ja selvittää, mitä yrittäjä on siitä mieltä. Tässä olisi mulla ainakin kovasti opittavaa.

      Kiitos Annukka <3 Olen tosi tyytyväinen tähän vaihtoon. Vaikka vasta sen tein. Jo ajatuksen tasolla tämä on ollut hyvä juttu. Ja odotan innolla yhteyksien toimivuuden testailua myös Saaressa. Luvattiin, että en tule pettymään :)

      Aurinkoisia päiviä Annukka <3

      Poista
  3. Olet oikeassa! 19 vuotta olen ollut saman kännykkäliittymän käyttäjä, vaikka paremmankin liittymän varmaan saisi..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kulta-asiakas sinäkin :)

      Nyt mä vähän yllytän: Mitä jos vaihtaisit?

      Mukavia kesäpäiviä teille kaikille!

      Poista
  4. Juuripa näin, sama on lehtitilauksissa: uusi asiakas saa melkein kuun taivaalta, kun taas vanhan osa on vain maksaa lasku...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta kuule tuo. Uudet asiakkaat - edulliset hinnat.
      Ehkä sitä vain on mentävä mukaan. Oltava aina jollekin se uusia asiakas. Eikä jäädä pitkäaikaiseksi.
      Tämän oivalluksen tein näitä kommentteja lukiessani. Ja sitä jään nyt enemmänkin miettimään.

      Leppoisia kesäpäiviä Outi <3

      Poista
  5. Ihanoikein teit!
    Just väänsin liittymiäni oikein urakalla...sain mitä halusin, ainakin toistaiseksi ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D Kiitos, samaa mieltä!
      Hienoa, että pääsit itsesi kannalta hyvään tulokseen. Näin se on vaan toimittava. Väännettävä, tai lähdettävä.

      Oikein mukavia kesäpäiviä Satu <3

      Poista
  6. Kirjoitin viime viikolla tästä samaisesta aiheesta, että "olenko hyvä asiakas vasta kun lähden". Olin Saunalahdella viimeiset 10 vuotta. Liittymät eivät toimineet ja kun vaihdoin kilpailijalle. Alkoi tuollainen pommitus, että saat meiltä halvemman hinnan. Kun ei itselläni ollut rahasta kysymys, vaan toimimattomasta liittymästä... Tämä nyt on vaan tätä, että herätys tapahtuu liian myöhään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mentiin Maiju päittin. Minä puolestani siirryin Saunalahdelle :)

      Tämän päivän asiakaspolitiikka näyttää olevan kilpailutus. Asiakas on se joka kilpailuttaa. Sen jälkeen kun asiakas on "leirinsä" valinnut, hän jää unholaan. Ellei ilmoita miettivänsä palveluntarjoajan vaihtoa. Ne jotka jaksavat kilpailutusrumbaa, nettoavat eniten.

      Aurinkoisia kesäpäiviä Maiju <3

      Poista
  7. Mä oon aina ollu Elisan asiakas ja oon ollu tyytyväinen. Vuosien varrella on muutoksia tullut ja oon saanu hyviä tarjouksia omiin tarpeisiini. Tää ei oo maksettu kehu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, nyt kun ollaan saman firman asiakkaita :D

      Poista
  8. Samanlaisia kokemuksia täälläkin, ei paljoa vanhoja asiakkaita noteerata! Itse vaihdoin tässä jokin aika sitten pankkia.. Ja olen vaihtanut puhelin/nettioperaattoriakin ja huomannut, että kyllä siinä vaiheessa aletaan kovasti lähettelemään tarjouksia ym. kun huomataan, että asiakas on nostamassa kytkintä. En ymmärrä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tätä aihetta olen usein miettinyt, ja sama lopputulos: En ymmärrä.
      Aikaisempien kommenttien kohdalla taisin kokea lampun syttymisen: Ehkä palveluiden tarjoajilla on täysi työ yrittäessään käännyttää lipeämässä olevia asiakkaita takaisin ja uusia rekrytoidessaan että pysyvä asiakaskunta jää huomiotta.
      Asiakkaan olisi osattava kilpailuttaa. Jotenkin näin se taitaa nykyään olla. Valitettavasti.

      Poista

Mukavaa, että olet löytänyt blogiini. Kiitos jos vielä käytit aikaasi kommentointiin. Eläköön keskustelu!
Seuraamalla Oikeasti aikuista somessa, saat tiedon uusista postauksista ensimmäisten joukossa.

Facebook, Google +, Instagram, Pinterest @oikeastiaikuinen